Tematska hutba za područje Muftijstva travničkog, 10.12.2021. godine.
Piše: Zehrudin-ef. Hadžić, glavni imam Medžlisa IZ Jajce
Značaj i uloga mekteba u odgoju i obrazovanju budućih generacija
Hvala Allahu, dž.š., najiskrenijom zahvalom na blagodati evlada. Salavat na Muhammeda, a.s., salavatom muallima, čime svaki čas u mektebu počinje. Dovu izgovaramo glasom roditelja, njihove dove za selamet svoje djece Allah, dž.š., prima: “Povećaj znanje naše djece i upotpuni njihov moral.”
Proces odgoja i obrazovanja naše djece odvija se u neposrednoj, živoj i online komunikaciji između muallima i djeteta, kao i posrednoj trokutnoj komunikaciji između muallima, djeteta i roditelja. Od intenziteta ostvarenosti komunikacije unutar aktera trokuta zavisi i uspješnost odgoja i obrazovanja naše djece. Unatoč većoj mogućnosti međusobnog komuniciranja i saradnje koju nudi ovo doba, ipak u posljednje vrijeme sve je teža komunikacija unutar aktera procesa obrazovanja i odgoja djece.
Radi analize, namjere poboljšanja i boljeg uspjeha u odgoju i obrazovanju naše djece, iznosimo sljedeće podatke za nivo Muftijstva travničkog i našeg Medžlisa. Na nivou Muftijstva travničkog mektebska nastava se izvodi u 124 mekteba, upisano je 7930 mekteblija, redovno mekteb pohađa 6.404, a neredovno 1.530 polaznika. Broj učenika muslimana/Bošnjaka u osnovnim školama je 12.945, od toga 12.883 pohađa islamsku vjeronauku, a 62 nepohađa. Na vjeronauku je upisano 12.883, a u mekteb 7.930, razlika tj. broj djece koja pohađaju vjeronauku a ne pohađaju mekteb je 4.953. Na nivou Medžlisa Jajce mektebska nastava se izvodi na 30 mjesta, 15 mekteba i 15 punktova. Upisano je oko 700 mekteblija, redovno mekteb pohađa 560, a neredovno 140. Broj učenika muslimana/Bošnjaka u osnovnoj školi je oko 1000, a od toga 994 pohađa islamsku vjeronauku, a 6 ne pohađa. Imami mogu još dodati analizu na nivou svoga džemata!
Razloge tome nalazimo u obavezi pohađanja islamske vjeronauke kao školskog predmeta nakon što dijete izabere u prvom razredu islamsku vjeronauku, a s druge strane je dobra volja-izbor pohađanja mekteba. Također, razlog razlike broja redovnih i neredovnih u mektebu nalazimo u neusklađenosti nastave mekteba i raznih tjelesnih aktivnosti, koja su i prema učenju islama preporučena za tjelesno i psihičko zdravlje naše djece. Razlog nepohađanja mekteba uopće, velikog broja muslimanske djece koja ne pohađaju mekteb jeste u vjerskom neznanju roditelja ili u zaboravu naučenog, zatim u trendovima današnjice, ili u neprimjenjivanju onoga što su nas učili naši roditelji ili muallimi, jer djeca uče po modelu oponašanja svojih roditelja. Međutim, broj djece na nivou Muftijstva koja ne pohađaju nikako mekteb je zabrinjavajući, 5015. Ponekad je razlog i pristup muallima u nastavi. Zatim porodična vikend putovanja. Odvojene porodice koje se samo vikendom okupljaju, također, i mnogi drugi razlozi. Naša preporuka je da se ostvari bolja komunikacija između roditelja-djece-muallima, i muallima-roditelja-djece-trenera. Ne samo da bude nužna komunikacija, nego zajednička saradnja, planiranje i dogovor.
Međutim, i vjeronauka, i treniranje, i putovanja, i mekteb imaju svoju ulogu i značaj. Zato vas molimo za uzajamnu saradnju radi dobrobiti naše djece. Danas ćemo spomenuti značaj i ulogu mekteba u odgoju i obrazovanju naše djece. Zašto je bitno i koja je uloga i značaj mekteba u odgoju i obrazovanju budućih generacija, naše djece? Krenut ćemo od nas roditelja. Prema hadisu poslanika Muhammeda, a.s., kada čovjek umre tri stvari mu pomažu i nakon smrti među kojima je i dova dobro odgojenog djeteta, koju uči za svoga roditelja. Naša djeca u mektebu uče dove, izgovaranje i adabe pri učenju dove, između ostalog. Drugo, obaveza nas roditelja je da brinemo o našoj djeci. Da ih odgajamo i obrazujemo, i da ih pripremimo za život, posebno u vremenu u kojem ona žive. Zato je savjetovao hazreti Alija:
“Odgajajte djecu za vrijeme u kojem će oni živjeti, a ne za vrijeme u kojem vi
živite.”
Ako ih odgajamo i obrazujemo u islamu tj. mektebu, time ispunjavamo emanet roditelja, i osim što to radimo iz ljubavi prema našoj djeci, imamo i sevap za onaj svijet. Zašto je bitno muallimima da uspiju u mektebu? Muallimi time ispunjavaju profesionalnu i misijsku odgovornost. Profesionalnu zbog svoga rada, a misijsku u ime Allaha, dž.š. I na kraju, najbitnija su naša djeca-omladina, jer od osnova islamskoga odgoja i obrazovanja ovisi njihovo mjesto na ovome i na onome svijetu. Od toga kako žive i kako se ponašaju na ovome svijetu, zavisi njihovo, pa i naše mjesto, na onome svijetu. Vjeronauka ne može zamijeniti mekteb! Ako bi grubo kazali razliku ona bi glasila: “Vjeronuaka je teorija, a mekteb je i teorija i praktična primjena naučenog. Mekteb je stil života, mekteb se živi cijeli život. Ni sam ambijent nije isti.
Čovjek svoju moralnost pokazuje moralnim ponašanjem i djelovanjem. Kriterij njegove moralnosti jesu djela i postupci. Ako djela nisu moralna onda nastaje moralna kriza koja je uzrok svih drugih kriza: porodične, društvene, ekonomske, političke…
U mektebu učimo iman-ispravno vjerovanje, islam-tačno prakticiranje i ihsan-sigurno uvjerenje. Radi budućnosti i izazova koje nosi: globalizacija, medijska-internet modificiranost, otuđenost itd., vrlo je bitan mektebski odgoj i obrazovanje naše djece. Mekteb je prvi oblik institucionalno organizovanog islamskog odgoja i obrazovanja. To je početna i temeljna odgojno-obrazovna ustanova Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini. Odgoj muslimanske djece bila je jedna od najvažnijih stvari poslaničke misije Muhammeda, a.s. Svoga amidžića Abdullaha b. Abbasa, r.a., savjetovao je:
”O dječače, naučit ću te nekoliko stvari: “Čuvaj Allaha, Allah će čuvati tebe (tj. poštuj Njegove naredbe i ostavi Njegove zabrane, pa će On tebe čuvati i na ovom i na onom svijetu). Čuvaj Allaha, naći ćeš Ga na svojoj strani (ispred sebe). Kada nešto tražiš, traži od Allaha, a kada pomoć tražiš, od Allaha je traži. Znaj da, kada bi se svi ljudi ujedinili da ti kakvu korist pridonesu, ne mogu ti korist pridonijeti, osim ako je Allah to već propisao. A kada bi se svi ujedinili da ti u nečemu naude, ne mogu ti nauditi, osim u onome što ti je Allah unaprijed propisao. Pera su podignuta, a listovi su se osušili.” (Tirmizi)
Mekteb oblikuje našu djecu, čak i mekteb ima svoj hakk-pravo kod nas i naših porodica jer određuje i definiše buduće generacije muslimana i muslimanki na ovome prostoru. Mi imamo obavezu i spram naših predaka koji su održali mekteb u vremenu njegove zabrane da se potrudimo i ozbiljnije doživimo mekteb danas. Također, poseban emanet nama jeste mekteb i zbog toga da se ne dogode generacije bez mektebskog odgoja i obrazovanja, čije posljedice sada ispaštamo. Zbog naše djece, zbog njihove budućnosti, zbog nas uradimo svi više za mekteb. Posebno molimo roditelje djece, jer je cijeli islamski odgoj, institucionalni (mekteb i vjeronauka) odgovornost i odluka prije svega roditelja, jer roditelji biraju u ime svoje djece, usmjeravaju i nadziru svoju djecu, da urade sve što mogu za našu djecu.
Budimo od onih koji govore: “Gospodaru naš, podari nam u ženama našim i djeci našoj radost i učini nas predvodnicima bogobojaznih.” (El-Furkan, 74.) Amin!
(MIZ Jajce)