Intervju Hadžića za časopis Nedžm

  •  
  •  

“Vrijeme u kojem ljubav utihne a mržnja zavlada,
istina zašuti a laž progovori!
Zlo postane životno pravilo a dobro izuzetak!
Moja bol je kao i tvoja, samo što ti više jaučeš!
Moja suza je kao i tvoja, samo što ti više jecaš!
Bol je tu, ne prolazi,
suza je prisutna u očnome kapku i ne nestaje!
Dok osmijeh tražiš kao siroče sadaku
i radost čekaš kao grješnik Božju milost!
Zapamti:
Da je šutnja dova i ja bih šutio,
da kukanje pomaže i ja bih kukao!
Plakanje je za djecu i starije,
a kukanje za iznemogle i nejake!
Ustani, radi, za ljubav i pravdu (iz)bori se,
Bog dragi od nade i šutnje više voli tvoj trud.”

Es-selamu alejkum, uvaženi Zehrudin-ef. Uz zahvalnost što ste nam dali mogućnost i odvojili svoje vrijeme za razgovor, zamolili bismo Vas da za početak kažete najbitnije dijelove Vaše biografije?

Alejkumusselam, poštovani Nedž-movci! Zahvalnost moja je Vama.
Čovjek sam, stvoren od Boga. Musliman od Ezela. Bošnjak od rođenja. Bosanac! Pripadam Zajednici, ali nisam slijepi poslušnik. Pripadam narodu, ali nisam masa. Rob sam Dragog Boga i nikoga više. Sluga Zajednici i nikome više. Domoljub Bosne i nijedne zemlje više. Rođen sam 4. 7. 1978. godine u Jajcu, oženjen suprugom Amelom, otac troje djece: Abdulaha, Abasa i Zejnebe. Radio sam na poziciji profesora islamske vjeronauke u srednjim školama u Jajcu. Uporedo sam bio honorarni uposlenik Medžlisa Islamske zajednice Jajce i član Izvršnog odbora i Ilmije. Na poziciji glavnog imama Medžlisa Jajce sam od 2013. godine. Završio sam Fakultet islamskih nauka u Sarajevu, kao stipendista Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovine, sa zvanjem profesor islamske teologije, u toku je izrada magistarske teze: Džabićev pokret i vjersko-kulturni identitet Bošnjaka. Prije toga završio sam Gazi Husrev – begovu medresu u Sarajevu. Strani jezici: arapski – napredni nivo: aktivno i engleski – srednji nivo: pasivno. Osobine: timski rad, upornost, komunikativnost, samosvjesnost, socijalne vještine. Društvena angažovanost: bio sam član BZK Preporod Jajce, tj. predsjednik sekcije mladih „Horizont“, član Upravnog odbora Srednje škole „Nikola Šop“, član Upravnog odbora JU Dom kulture Jajce, član Uređivačkog vijeća Radio Jajca, vijećnik u Općinskom vijeću, član Skupštine ŠPD-a SBK-a (Šumskoprivrednog društva Srednjobosanskog kantona), potpredsjednik OO SDA Jajce, odslužio vojni rok, Vozačka B – kategorije, i trenutno sam član Sabora IZ U BiH.
Malo simbolike.

Gost u 18 broju našeg lista je bio glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Jajce Ramiz-ef., a 18. septembra ove godine je Vama dat novi mandat na mjestu glavnog imama što je i povod za intervju. Kako je nositi emanet glavnog imama u kraljevskom gradu, izazovi i problemi, kako se osjećate i kojim kursom nam valja hoditi?

“Kada neko radi posao, neka ga uradi najbolje što zna.” (Hadis)
Ništa nije slučajno, samo što smo mi obuzeti i zauzeti pa ne primjećujemo znakove i simbolike oko nas. Molim vas da naglasite u “bosanskom kraljevskom gradu”! Izazova i problema ima za one ljude koji hoće raditi, mijenjati i voditi procese, raditi projekte, …, skoro sam čuo, parafrazirat ću: “Onaj koji svima odgovara i kome svi odgovaraju najveći je munafik. Ja to nisam, niti želim biti. Tako da preuzeti emanet centra, a mi smo u centru, obavezuje na odgovoran rad. Glavni imam je osoba “prva u Bošnjaka” na području jednog Medžlisa. Teško je biti glavni imam, a još teže ne biti! Odgovornost je pred Bogom a obaveza pred narodom. Trudim se opravdati preuzeti emanet, ljudi vrednuju rezultat-produkt, a Dragi Bog trud, i kod Njega je konačan sud.

Predstavite nam MIZ Jajce na čijem ste čelu?

Medžlis IZ-e Jajce je krovna institucija muslimana/Bošnjaka tog područja. Medžlis Islamske zajednice Jajce obuhvata 3 (tri) općine (Jajce u FBiH, Jezero i Šipovo u RS, BiH). Trenutno je po popisu iz 2013. godine oko 15.000 Bošnjaka na području Medžlisa. Medžlis Jajce obuhvata 17 džemata sa stalnim imamom i 4 sa honorarnim. U 21 džematu klanja se džuma-namaz. Mektebska nastava odvija se u 31 mektebu. Mekteb pohađa oko 800 mekteblija. Uz ramazan aktivno je 40 džemata. Medžlis Jajce ima 33 uposlenika: 18 u Medžlisu, 7 u Igraonici, 2 pri Berzahu d. o. o. i 6 honorarnih. Medžlis Jajce pored tijela definisanih Ustavom IZ, ima i sljedeća tijela: Asocijacija mladih MIZ Jajce „Tajib Okić“, Asocijacija žena MIZ Jajce „Esma sultanija“, Savjet glavnog imama, Savjet predsjednika IO Medžlisa, Tim za pisanje knjiga, Timovi Izvršnog odbora (za vakufsku imovinu, za izgradnju i za praćenje rada džematskih odbora), Tim za implementaciju Strategije razvoja MIZ Jajce 2015-2025; Tijela imama: Imamet, hatabet, mekteb, manifestacije i mediji, sportske aktivnosti. Jedan od trenutno najbitnijih projekata je vrtić “Emina” na Volijaku, koji je započeo s radom u septembru 2017. godine. U toku godine imamo dvije manifestacije koje traju po nekoliko dana: Spomen njima, po(r)uka nama i Dani Bošnjaka Šipova. Također, obilježavamo 15 šehidskih mevluda. Jedna od unikatnih manifestacija u Bosni i Hercegovini je manifestacija „Plivske omahe“ (Festival duhovne poezije i muzike-bosanskohercegovačko višeglasje), a od 2017. godine i Dani Esme sultanije – manifestacija koja je posvećena ženi i porodici i ženama aktivisticama, koja je prerasla u manifestaciju na nivou Muftijstva “Žena, porodica i zajednica”.

Sa kojim problemom se muslimani Vašeg Medžlisa susreću kada je u pitanju vjera, posebno vakuf?

„Vjera ovisi o vladaru, vladar ovisi o vojsci, vojska ovisi o novcu, novac ovisi o napretku/izgradnji zemlje, a napredak zemlje ovisi o pravednom odnosu prema Božjim stvorenjima.“ (M. el-Gazali)
Kao i većina muslimana današnjice muslimani područja Medžlisa Jajce, po pitanju vjere, susreću se sa problemom podvojenosti vjerskog identiteta. Vakuf je materijalni dio, ekonomski dio koji omogućava egzistiranje i širenje vjere. Posebno je problem vraćanja oduzetog vakufskog zemljišta izražen u posljednje vrijeme u Jajcu, a aktualiziran slučajem “Fethija” o čemu ste mogli čitati nedavno u medijima. Uglavnom, nema nazad! Naš moto je “U ime Boga, za korist zajednice”.

Kompleks džamije Esme sultanije u Jajcu nije dovršen. Šta možemo očekivati još u periodu koji nam slijedi?

Osim zadaće ibadeta-robovanja i hilafeta-namjesništva, čovjek je preuzeo emanet i imareta-izgradnje. Od povratka na područje Medžlisa IZ Jajce izgrađeno je i obnovljeno 66 objekata (džamije, mektebi, mesdžidi, imamski stanovi i dr). Svi objekti IZ-e na području MIZ Jajce bili su srušeni. Također je planirano uređenje i dovršetak kompleksa džamije Esme sultanije, te izgradnja bosanske kuće u haremu džamije Esme sultanije. Uradili smo i projekat uređenja gradskih mezarja, kao i mezarja na cijelom području Medžlisa IZ Jajce, projekat identifikacije i uknjižbe vakufske imovine, s kojim smo počeli u RS (Šipovu i Jezeru).

Uradili ste Strategiju Medžlisa IZ Jajce. Šta ste sve osmislili njome i u kojim pravcima djelovanja i razvoja ta strategija ide?

“Planiranje je najveća sposobnost uma.” (Hadis)
Medžlis IZ Jajce je 2015. godine izradio i usvojio Strategiju razvoja MIZ Jajce za 10-godišnji period (2015-2025). Našu Strategiju razvoja usvojio je Rijaset Islamske zajednice u BiH. Strategija se kreće u dva pravca: duhovni razvoj i razvoj infrastrukture. U planu je veća iskoristivost vakufske imovine (Medžlis ima cca 500 duluma vakufske imovine), kao i potencijala dijaspore (velika dijaspora: njihovo iskustvo). Uveliko, hvala Dragom Bogu, sprovodimo plan Strategije.

Posebni ste kao Medžlis i po izdavačkoj djelatnosti. Šta nam možete kazati o tome?

Nedostatak kulture sjećanja i kolektivne svijesti vodi jedan narod u nestanak. Medžlis IZ Jajce do sada je napisao, izdao ili učestvovao u pisanju 6 knjiga: knjiga Midhata Karadžića “Jajce u predratnim i ratnoj 1992. godini”, Monografija šehida i poginulih boraca Jajca “Vječna pouka”, Kraljevski grad pod sultanima – autora Ismeta Bušatlića, Stotinu i jedno prisjećanje-tradicija Bošnjaka na području općina Jajce, Jezero i Šipovo (u saradnji sa Institutom za islamsku tradiciju Bošnjaka), Zločini nad Bošnjacima na području Jajca, Jezera i Šipova (u saradnji sa dva instituta) i Vakufi na području Jajca u saradnji sa Vakufskom direkcijom IZ-e u Bosni i Hercegovini. Trenutno pišemo kapitalno djelo za Medžlis Jajce za koje se nadamo da će, ako Bog da, izići iz štampe do ramazana sljedeće godine koje će biti u smislu lične karte područja Medžlisa Jajce kroz prošlost, trenutno stanje i perspektive za budućnost.

Ove godine naša medresa obilježava jubilej 25. godišnjicu od reaktiviranja. Kakva je saradnja i koji značaj ima Medresa za ovo područje? Je li odgovorila ciljevima i zadacima misije?

“Znanje u mladosti je kao klesanje u kamenu.” (Izreka)
Čestitam 25 godina od osnivanja Medrese! Saradnja između Medžlisa Jajce i Elči Ibrahim-pašine medrese je na dostojanstvenom nivou bila i prije a i sada, rekao bih. O tome govori i broj učenika koji su završili i koji su trenutno u Medresi a sa područja Medžlisa Jajce. U prilog tome je i to da sam ja završio Gazi Husrev-begovu medresu u Sarajevu a moj sin je trenutno učenik vaše-naše medrese u Travniku. Značaj Medrese je upravo u tome što pored obrazovanja nudi i odgoj, nadogradnju odgoja iz porodice, za razliku od većine drugih škola. “Nije od nas onaj ko nije milostiv prema mladima i ko ne poštuje starije.” (Muhammed, a. s.)
Jedno je proces učenja a drugo je proces odgajanja. Odgajanje je proces prije toga, odgajanje je prevencija, prije pojave lošeg djela. Budućnost čovjeka zavisi od njegova odgoja u mladosti: tjelesnog, intelektualnog i emocionalnog. Reforma, preporod bilo kojeg naroda ne može se ostvariti borbom protiv zla, nego odgajanjem i obrazovanjem generacija na nivo prave ljudskosti. Narodi koji su uskraćeni za vjerski odgoj, i vjersko i nacionalno obrazovanje podsjećaju na neuke osobe od kojih se ne očekuje vjernost u prijateljstvu niti opasnost u neprijateljstvu. Djeca koju danas odgajamo sutra će, ako Bog da, voditi našu zajednicu. To upravo radi Medresa. Poruka učenicima medrese je da iskoriste ambijent u kojem se nalaze i da poslije u životu zadrže navike reda, rada i discipline koje imaju u internatu Medrese.

Možete li nam ukratko reći šta mislite o koncepciji našeg lista i koji su prijedlozi za unapređenje?

Osvojite mase, uspjeli ste! Časopis je na tržištu “vjerskih institucija” prihvatljiv i dobar. Čestitam vam na tome. Imam iskustvo pokretanja časopisa “Mlađak” na Fakultetu islamskih nauka, zato imam pravo sugerisati vam. Trebate izići na “društveno medijsko tržište”, tad ćete biti van prosjeka, to se traži od vas, mladih muslimana i muslimanki. Kada vam u recenziji i cenzuri precrtaju pola sadržaja i vrate na doradu, to vam je prvi znak inovacije i da ste na pravom putu.

Za kraj ovog intervjua, koja je vaša poruka mladima, kako Jajca, tako i cijele Bosne i Hercegovine?

“Znanost bez vjerovanja povećava brzinu našeg kretanja, ali ne određuje njegov pravac.” (Mortez)
“Najvažnije za mladog muslimana jeste da se drži univerzalne poruke islama, slijedi Šerijat i druga duhovna vjerska i etička učenja. Tako se, s jedne strane, mora ukloniti sektaško gloženje, a, s druge strane, predstaviti istina islama savremenim jezikom koji, potom, mladi muslimani ne samo trebaju naučiti već biti u stanju i dovoljno savladati kako bi odbacili kritike koje su protiv njih podignute.“ (S. H. Nasr)
Islam je živa realnost, međutim, mladi muslimani nisu u mogućnosti egzistirati ako nemaju odgovore na problematiku savremenog društva. Mladi musliman ne može da promijeni mjesto i vrijeme u kojem živi, ali, svakako, može da promjeni način na koji živi. On, kao takav, u dobu formiranja osobenog identiteta, treba pomoć i razumijevanje prije svega od vjerskih autoriteta, zatim porodice, društva i drugih. Vrlo često religiozni identitet mladih se kreće između dvije krajnosti: osjećaja religiozne superiornosti i religiozne inferiornosti (osjećaja nadmoći – pretjerane ponositosti i postiđenosti zbog religioznog identiteta). Svoju religioznost mladi izražavaju ili kao unutarnju – suštinsku, ili kao vanjsku – formalnu religioznost. U traganju za izgubljenim, ili pomiješanim religioznim identitetom, mladi često idu u krajnosti i isključivosti. Konfuzija identiteta prouzrokavana modernim načinom života tjera mlade na potragu smisla života. Islam, kao institucionalni oblik jednog podneblja, uključujući tradiciju i običaje, nudi potpun religiozni identitet mladih koji se manifestuje kao dodirna tačka, unutarnje i vanjske religioznosti, imana (vjerovanja – suštine) i islama (praktikovanja – forme), kroz sigurnu spoznaju – ihsan. A ihsan je da robujete Bogu kao da ga vidite jer ako vi Njega ne vidite, On vas doista vidi, a to je da u životu postignete smiraj i imate principe koji su izgrađeni na zdravoj osnovi, jer:
“Vrijeme u kojem ljubav utihne a mržnja zavlada,
istina zašuti a laž progovori!
Zlo postane životno pravilo a dobro izuzetak!
Moja bol je kao i tvoja, samo što ti više jaučeš!
Moja suza je kao i tvoja, samo što ti više jecaš!
Bol je tu, ne prolazi,
suza je prisutna u očnome kapku i ne nestaje!
Dok osmijeh tražiš kao siroče sadaku
i radost čekaš kao grješnik Božju milost!
Zapamti:
Da je šutnja dova i ja bih šutio,
da kukanje pomaže i ja bih kukao!
Plakanje je za djecu i starije,
a kukanje za iznemogle i nejake!
Ustani, radi, za ljubav i pravdu (iz)bori se,
Bog dragi od nade i šutnje više voli tvoj trud.”

Hvala vam za prostor u vašem-našem Nedžmu.

(List Nedžm)


  •  
  •